A szövegben furcsa kifejezések találhatók, de ne aggódjatok, a csillaggal jelölt kifejezésekhez készült egy swiftie-magyar kéziszótár, amit a cikk végén találtok.
Taylor-made content: Hogyan alakította át gyökeresen Taylor Swift a világ tartalomgyártási gyakorlatait?
Kezdjük egy fontos disclaimerrel: Egy éve kb tényleg csak a Family Guy miatt tudtam, hogy a Shake it Off egy Taylor Swift szám, ma pedig könnyes szemmel akasztottam vissza a céges hostess ruhák közé a varsói koncertre titokban elcsórt combközépig (se) érő glitteres-flitteres tükörponty-kosztümöt.
Iszonyatosan szerencsésnek érzem magam, amiért sikerült jegyet szerezem az Eras Tour egyik koncertjére, és eközben sajátomnak érzem azt a szívbe markoló veszteséget, amit azok a Taylor Swift rajongók éltek át, akiknek a lemondott bécsi show-ra volt jegyük. A Tiktokon a world-wide fandom tagjai együtt osztoznak ebben a szomorúságban. A történtek ellenére, vagy éppen ezért szeretnék megosztani egy kis szeletet ebből a social media content gyártás és engagement szempontjából is teljesen lenyűgöző rajongói világból, hogy te is tudd miért olyan fontos ez a koncert a swiftie ismerősödnek. (És talán neked is, ha szeretnéd megérteni, milyen irányba fejlődik a harmadik évezred tartalomkészítése és fogyasztása.)
Look What You Made Me Do
A 2023. márciusában indult Eras Tour Taylor Swift eddig megjelent minden albumát, azaz zenei korszakát (eráját) mutatja be. A több mint 40 számot tartalmazó 3 és fél órás setlist és a hozzá tartozó elképesztő show már tavaly év végén (amikormég a helyszínek felénél sem járt) a valaha volt legnagyobb bevételt hozó koncertturné volt, amely Taylor Swiftet a világ első olyan dollármilliárdosává tette, aki vagyonát kizárólag a zeneiparból szerezte.
No de térjünk vissza a social média világára. Számomra az egész Swiftie*-sedés a Tiktokon kezdődött, amikor a megláttam egy koncertről készült videót. Totálisan leesett az állam a látványtól és a set-designtól. Tisztán emlékszem, hogy a koncert intrója volt az, ami ennyire magával ragadott, a többit pedig intézte az algoritmus. A mindenféle – először követhetetlen és felfoghatatlan - user generated content (UGC) teljesen beszippantott, és pár hét alatt már otthonosan mozogtam az outfitek, az easter eggek*, a dalszövegek, háttérsztorik világában.
@edtb90 Intro / Miss Americana & The Heartbreak Prince - Madrid N2 @Taylor Swift @Taylor Nation #taylorswift #taylornation #tstheerastour #madridtstheerastour #theerastour #lover #missamericanaandtheheartbreakprince ♬ sonido original - Daniel Torres
What if I told you I'm a mastermind*?
Taylor Swift mestere az időzítésnek és turnéja körüli izgalom folyamatos fenntartásának. Hogyan lehet, hogy a 149 előadást minden egyes alkalommal ekkora figyelem kíséri? Hogy csak bedob egy aprócska csontot, és rajongók százezrei készítenek vagy osztanak meg újabb és újabb kontentet? Zseniális módon minden egyes show egyedi elemekkel rendelkezik a fix setlisten és koreográfián felül.
A mozik után márciusban (a turné tavaszi szünetében) a Disney+ tartalomszolgáltatón is megjelent The Eras Tour movieremek pótlék volt egészen addig, míg áprilisban újraindult a show. Azóta viszont az „emberi fogyasztásra alkalmas kép- és hangminőség” helyett inkább nézed a koncertre bejutott tiktokker által hamisan végig énekelt és „ohmygodozott” live-ot, mert csakis abból tudod meg azonnal az olyan életbevágóan fontos dolgokat, mint hogy az adott este:
Mi a surprise song*?
Kér-e segítséget Taylor, mert valaki rosszul lett a nézőtéren?
Elég cuki-e, aki 22 hat-et kapja?
Mit mond Kam a mikrofonba a ’Never Getting Back Togetherben*’
Hány percig tart a Champagne Problems standing ovation?
Karma is a guy on the Chiefs/Screen*? - azaz ott van-e a koncerten Travis Kelce*?
Vagy nem maradsz le arról, hogy Travis Kelce színpadra lép, és szerepel a ICDIWBH (I Can Do It with a Broken Heart) intrójában, mert épp férjhez mész aznap. Shit happens.
Olyan erős FOMO dolgozik a fandomban, hogy bármilyen noname tiktokker könnyűszerrel tarhál össze 10.000 followert csak azzal, hogy kiírja melyik show-ról fog live-ozni, ha az élőzéshez szükséges minimális mennyiségű követő összejön neki.
Ezekere az amúgy sokszor élvezhetetlen minőségű élőzésekre még rátelepültek olyan userek, mint például a nicks.version nevű felhasználó, aki az otthon a swiftie-sített szobájából narrálja végig live-ban a live-ot. Követhető? De mit narrál? Hát háttérsztorikat a számokról, dalszövegekről, korábbi koncertekkel összehasonlításokat, vagy outfit predikciókat. És ezt még egyszer kiemelném: outfit predikciót. Amikor már itt tartasz, akkor már igazán mélyen vagy a UGC-kútban, de még korántsem az alján.
Dancing in my best dress, fearless
Ekkorra már kitanultad a Tiktokon, hogy TS minden egyes albumhoz, azaz erához már a karrierje kezdete óta tudatosan rendelt hozzá színeket, szimbólumokat (pl. Reputation album: zöld/fekete kígyó), vagy akár hajviseletet, kiegészítőket és még sorolhatnám. És ezek rendre visszaköszönnek a 3.5 órás show-ban is. De, hogy ne legyen annyira snassz a dolog, a koncerten minden erához vagy 6-10 ruhavariációból álló szett tartozik, más színű cipővel, máshogyan flitterezett bodysuittal, kevésbé vagy jobban csipkézett köpennyel, rojtos kabáttal stb.
Az, hogy melyik este mit vesz fel, azt hiszed, hogy nem számít. De igenis számít!!!!! Mert időközben a Tiktokon láttad, hogy létezik egy Mastermind nevű játék. És most képzelj el koncertenként cirka félmillió embert egy appban ruhákat tippelni! És igen, erre is ráfüggtem.
Az app amúgy ingyenes, de ha kifizeted a jelképes, egyszeri 890Ft-ot a lifetime membershipért, akkor nemcsak az app mögött álló négy rajongót zsenit teszed gazdaggá, de hozzájuthatsz az eddigi outfit statisztikákhoz, hogy a mintázatokat, a dress hiátusokat* kutathasd a lehető legjobb tippek megrakásához. Most jelzem, hogy nem fizettem ezért az extráért, inkább csekkoltam ingyér’ a Tiktokon kerengő excelszörnyeket, vagy a 1989 outfit mátrixot. Meg kiröhögtem magamban azokat, akik béna, nulla kutatómunkával megrakott tippjeiket közzétették online.
Cruel Summer
És itt most egy újabb evolúciós szintet lépünk: jön a clowning*. Ehhez elöljáróban annyit, hogy a nyár legnagyobb swiftie kérdése, hogy mikor érkezik a REP TV. TV, azaz Taylor’s Version. Ez annyit tesz, hogy Swift újra felveszi és kiadja azt a 6 albumot, aminek a jogait még a régi kiadója birtokolja. Mivel egy swiftie nem hallgat olyan dalt, amivel másnak csinál pénzt, ezért az egyik legnépszerűbb Reputation lemez újbóli megjelenését óriási várakozás övezi.
Aki kicsit járatosabb Taylor Swift világában, annak ajánlom 1989 top és szoknyaszín mátrix & Tiger Stripe ruha & the vault videoklip & Rep TV lemez bejelentése teóriát, aki meg egy szót sem ért még az címből sem, annak pedig a legfrissebb bedőlt elméletet javaslom. Vicces módon a megbukott gondolatmenetnek tulajdonképpen nem is az volt a hírértéke, hogy Taylor fellép-e az olimpia záróünnepségén, hanem, hogy közben a Rep TV-t bejelenti-e vagy sem. Mivel az Eiffel tornyon futó vizuál nagyon hasonlított az Eras turné Reputation erájához tartozó intróhoz, és a torony teteje – főleg a két piros lámpával- full úgy néz ki, mint egy kígyó. Ez pedig a Reputation album szimbóluma. És ennek tetejében TS és az angol királyi család júniusban készült közös képére betrollkodó Travis Kelce pedig ötkarikás sapkát viselt. Mi ez, ha nem olimpia, vagyis -akarom mondani- Reputation! Engem félig-meddig az győzött meg, hogy ez már nem kispálya, hanem egy akkora dobás, amit Taylor Swifttől megszokhattunk.
@eurosweetheart KARMA IS A CAT #taylorswift #tstheerastour #1989sets #karmaisreal #reputationtaylorsversion @Jojo in KC @Lysss117 @Nikki @Alex Day 🐍 ♬ original sound - swiftiesweetheart
No de, mikor már én is clowningoló swiftie lettem, akkor jött az egyedfejlődés utolsó lépése. Leborultam az elképesztő módon felépített brand nagysága előtt, és a tettek mezejére léptem. Szembenéztem a lehetetlennel, és célul tűztem ki, hogy szerezzek egy jegyet a már egy éve sold outos koncertek bár-me-lyi-ké-re.
So, make the friendship bracelets*, take the moment and taste it
De ám a showra nem elég a jegyet megvenni, igazi swiftie-hez méltóan fel kell készülni. Most tegyük félre, hogy a legújabb american love story egy friendship barcelettel kezdődött, amit Travis Kelce fűzött Taylor Swiftnek. Enélkül is az egyik legmenőbb dolog szerintem a karkötők csereberéje a koncertek előtt, alatt és után. Én 20 db készítését tűztem ki célnak, de láttam Tiktokon, hogy vannak, akik a teljes diszkográfiát, azaz az összes dal címét megfűzik, és a rengeteg karkötőt már nem is a kezükön, hanem színes karabinereken viszik be a stadionokba. Az igazán elkötelezett swiftie-k azonban nemcsak braceletet, hanem outfitet is készítettek maguknak. Sokan valamelyik bodysuit tökéletes mását készítették el hónapokon át tartó kitartó munkával. Check this, this and this.
Az egyes helyszínek közönsége a kezdetek óta versenyez egymással, hogy hol jobb a hangulat, hol menőbb a fan-projekt. A rajongói meglepetésekről előre lehet tájékozódni, hogy adott showra mivel kell készülni, és melyik szám alatt kell élesíteni az akciót, hogy Mothert* minél boldogabbá tegyük vele. A legmeghatóbb szerintem Milánóban volt, amikoris a rajongók a stadion minden pontján ugyanazt az A4-es lapra írt üzenetet tartották fel, utalva az aktuálisan játszott számra és Taylor visszatérésére a városba.
De nem csak a fanok, a városok is kitettek magukért. A Swiftie-ket senki nem meri magukra haragítani, nehogy turisztikai bojkott legyen a vége. Londonban Taylor’s version metrótérkép készült, ahol a megállók neveit dalcímekre írták át, Gelsenkirchen városnévtábláját a Swiftkirchen-re cserélték, Varsóban pedig egy emeletes ház falára került Taylor freskó. De számomra az abszolút nyertes München, ahol a stadionra néző domboldalon a jegy nélküli érdeklődők ezrei nézhették végig a koncertet, és ehhez a város egy szabadtéri rendezvényhez méltó infrastruktúrát telepített.
@ange_ou_demon73 #taylorswift #concert #swifties #taylorswiftfan #munich #olympiapark #crowd @Taylor Swift #usa #musica #crowdsinging ♬ Originalton - Yana
Bár a 100. koncerten tartott beszédéből az derült ki, hogy nem lesz 2025-ös folytatás, azért bízom benne, hogy az idén márciusban szintén Tiktokon terjedő isztambuli rumour mégis valósággá válik és jövőre akár Budapestre is megérkezik TS. Különösen érdekel, hogy vajon a full swiftie Karigeri mivel készülne. Tudom, gonosz dolog ezt felhozni, de nem kell beijedni, mert a barátságkarkötőket Hungarians’ versionben, magyarul is el lehet készíteni.
End game
Az Eras tour UGC világa úgy behúzott, és megpörgetett, hogy már szédültem a cukiságmámor rózsaszín flitteres vattacukor felhőiben, és már-már öklendezve vártam (hát még a kollégáim) hogy egy csodával határos módon megszerzett jeggyel bejussak valamelyik show-ra, vagy pedig az európai szakasz vége még a reményt is örökre elvegye tőlem, hogy valaha eljuthassak a koncertre. És ezzel együtt tűnjenek el a lakásomból a gyöngyök, tűnjön el a telefonomról a Swift Alert app és a Mastermind játék, tűnjön el az életemből a hónapok óta tartó napi 3 órányi masszív tiktokozás, mert már nem bírom ezt tovább ép ésszel. 9 napja tiszta vagyok, bár a cikk megírása közben többször próbára tettem törékeny józanságomat.
Swiftie-magyar értelmező szótár
Swiftie: Taylor Swift rajongóinak gyűjtőneve. 2017. márciusa óta Taylor Swifthez köthető trademark.
Mother: azaz maga Taylor Swift, aki a rajongóit határtalanul szereti. A koncerthelyszínek biztonsági kordonjain elhelyezett feliratokkal a személyzetet is emlékezteti Taylor stábja a No1 szabályra: Be nice with the fans! A Mother is mothering kifejezés akkor használatos, amikor például TS az előadás közben a színpadról észleli, hogy valaki rosszul lett, és a mikrofonba bemondva segítséget kér.
Taylorgating: A stadionon kívül rekedt, jegy nélküli rajongók önfeledt bulizása csillogós, flitteres ruhában a koncertről kiszűrődő zenére. Elmaradhatatlan eleme a friendship bracelet csere-bere.
Friendship bracelet: A swiftie-k által kezdeményezett karkötő cserebere során, a rajongók kifejezetten DIY-karkötőket trade-elnek egymással. Az általában fröccsöntött fehér színű lapos-kerek, esetenként kocka alakú gyöngyökre festett betűk megfelelő sorrendbe állításával, és a könnyű cserebere miatt elasztikus damilra való fűzésével kedvenc dalcímeket vagy belső poénokat írnak ki a rajongók. Swift YOYOK c. számában is megemlíti a karkötőket.
YOYOK: You’re on Your Own Kid. Az egyik közöségkedvenc szám a Midnights című albumról, ami azonban nem került fel az Eras Tour setlistjére.
Surprise song: Az Eras Tour akusztikus felvonásában Taylor a zenekara és táncosai nélkül előbb egy gitáron majd pedig zongorán kíséri magát. Ebben a szakaszban estéről-estére mindig más számot választ, hogy a teljes életmű felvonultatására sor kerülhessen a turné alatt.
Travis Kelce: a Kansas City Chiefs amerikaifutball-csapat tight endje, az NFL egyik legismertebb játékosa, aki a 87-es mezben játszik. Taylor Swift 2023. nyara óta jár vele
Karma is a Guy on the Screen/Chief: Travis gyakran bukkan fel a koncerteken a VIP -sátorban, és ilyenkor az utolsó előadott szám, a Karma szövegében Taylor a Screen szót Chiefs-re sceréli. Az első ilyen alkalom Buenos Airesben volt.
We Are Never Ever Getting Back Together: A Red era ikonikus dalának előadásakor a Kam nevű táncos is megragadja a mikrofont és az adott sort a helyi nyelven/szlengben ő “énekli el”
Mastermind: Taylor Swift Midnights albumán található száma, ami egy párkapcsolatának a kezdetéről szól, amikor minden véletlennek tűnő találkozás, elejtett mondat vagy esemény és történés egy tudatos tervezés következtében jött létre, mindvégig fenntartva a meglepetések látszatát. Az eras tour outfitjeit estéről-estére megtippelő rajongói játék is ezt a nevet kapta. Mert, ugye véletlenek nincsenek, Taylor okkal választja a Short gold ruha helyett a Tigerstripe kosztümöt. Vagy a Swirlt a Wondesstruck helyett…
Tigerstripe: A Fearless erához tartozó ruhaszett legújabb változata. Nevét a fekete alapra tigriscsík mintázatban felvarrt arany flitterek miatt kapta. A ruhát július 13-án, Milánóban viselte először az énekes. Sok rajongói elmélet szerint ez a ruha egy albumbejelentésre vonatkozó Easter egg
Easter egg: Taylor Swift több interjúban is beszélt már arról, hogy a dalszerzés mellett mekkora örömöt jelent neki meglepni a rajongóit. Így a videoklipjei vizuáljában, social media megjelenéseiben vagy akár a viselt ruháinak színével vagy kiegészítőivel olyan kódokat utalásokat dob a swiftie-knek, amik megfelelően kódolva egy jövőbeli eseményt vagy nagy bejelentést leplez le.
Dress hiátus: Azon koncertek száma, amióta egy adott outfit változatot nem viselt Taylor. Ha ez több, mint 50 show, akkor a ruha átkerül az kihalt kategóriába. A Taylor-számmisztikában az 5 (minden album legfontosabb dala az ötödik a lemezen) a 6 (a Reputation volt a 6. stúdió album) a 13(T.S. szülinapja) és a 87 (Kelce mezének száma) a legfontosabb számok, így ezekre érdemes figyelni a hiátusok során is.
Clowning: amikor az általad észlelt random jelekből legyártott elméleted, és az ehhez tartozó jóslat hamisnak bizonyul, vagy esetleg felülsz más elméletére, és szentül hiszed, hogy a predikció be fog jönni. De nem!
Szerző: Hegyi Nóra - Hello Agency, creative manager
Iratkozz fel friss és izgalmas, havonta megjelenő ügynökségi híreinkre!