2023. november 21.

Magyarországon is tarolnak a podcastok,  kukázhatjuk a rádiót és a TV-t?

A 2021-ben még mellékszereplőnek számító hazai podcastpiac ugrásszerű növekedésbe kezdett. Két év alatt közel a duplájára nőtt a gyakori podcasthallgatók száma a legértékesebb célcsoport körében – ezzel a prémium médium szerepet betöltő podcastszíntér simán ki tudja hívni a klasszikus médiafelületeket.

Covid bezártság alatt kezdett rohamosan nőni a streaming szolgáltatók sikere, és velük együtt a podcastek népszerűsége is. Kiugró hallgatószám-növekedés történt 2021 óta, ami az IAB Hungary felméréséből is egyértelműen kiderül. A magyar podcastfogyasztási szokásokat másodszorra térképezték fel, és a Podcast Insight Hungary 2023 kiadványából konkrétan látszik, miért is fűztek idén nagy reményeket a piaci szereplők az audioszektorhoz. A közzétett adatok alapján 2023-ban másfél millióra nőtt azoknak a száma, akik heti rendszerességgel hallgatnak podcastot, ez közel a duplája a két évvel ezelőtti, 800 ezres hallgatószámnak. 

A műsorpaletta egyre diverzifikálódik, sőt, a podcasthallgatással töltött órák száma is nő. A közel 7,5 millió 18 év feletti hazai internetező 20 százaléka hetente átlagosan 5,6 órán át hallgat podcastokat – ami 55,5 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest.

Magyarországon is tarolnak a podcastok

2023-ban közel a duplájára növekedett a heti rendszerességgel podcastot hallgatók száma, elérve az 1 500 000 főt.

Négy fő demográfiai csoportba tartoznak az átlagos podcasthallgatók: városban élnek, értelmiségiek, jómódúak és fiatalok. A hirdetők számára a legértékesebb célcsoportnak számítanak, hiszen a magas vásárlóerejű réteghez tartozó, prémium target groupot alkotják.

Ez a célcsoport az előfizetési modellektől sem riad vissza; a heti rendszerességgel podcastot hallgatók 27 százaléka nyilatkozta azt, hogy fizetett már olyan teljes podcastadásért, aminek csak a vágott verziója volt ingyenesen elérhető.

„A podcast egyelőre az értelmiségi fiatalok médiája.”

Az IAB Hungary-hez hasonlóan a Betone Studio is végzett egy nem reprezentatív online kérdőíves kutatást 1166 fős mintán, amiből kiderült, hogy a válaszadók 66%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezik, és leggyakrabban Spotify-on hallgatja a műsorokat (64%), amit az Apple Podcast (22%) követ, 86%-uk pedig teljesen elfogadja a reklámokat. A válaszadók 72%-ban 18-35 év közötti nők és férfiak, vegyesen.

Az online kutatás azt is megállapította, hogy a hallgatók leginkább magyar nyelven hallgatnak podcastokat – többnyire utazás, sportolás vagy otthoni házimunka közben. A válaszadók közel fele átlagosan heti 1-3 órát tölt a műsorokkal, még ha azok akár egy óránál is hosszabbak.

„A megkérdezettek 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem zavarja a szponzor jelenléte. Ehhez persze az is kell, hogy a szponzorok tartalmilag illeszkedni tudjanak az adott műsorhoz, vagy a reklámok mennyisége ne tegye próbára a hallgatók figyelmét.”

A podcast-szponzoráció már most egy kifizetődő hirdetési stratégia, hiszen a márkák magas bevonódással tudnak kalkulálni. A főbb hirdetési formák között a natív megoldások és a brandpodcastok szerepelnek, akár úgy, hogy a brandlogót használják fel, vagy a márka saját podcastot készít.

Hazánkban jelenleg az első 10 helyen az alábbi podcastok állnak:

  1. Balázsék
  2. Ma is tanultam valamit
  3. Friderikusz Podcast
  4. KAPod
  5. The VR Happy Hour
  6. Partizán
  7. Hihetetlen Történelem Podcast
  8. HVG Podcastok
  9. Önkényes Mérvadó (Spirit FM)
  10. 444

Témák tekintetében nagyon vegyes a felhozatal, de a legjobban a comedy, tudomány, politika és kultúra topikok működnek a hallgatóságnál.

A klasszikus médiumok, ha nem is cserélődnek le teljesen, de a pár éve még TV-re vagy rádióra szánt tartalmak egy részét inkább podcast formátumban gyártják le a Spotify vagy Apple, illetve Google Podcast felületeire. De előfordul, hogy más platformon már megjelent, rögzített adásként kerül fel podcast. Így az eddigi lineáris megjelenéssel ellentétben bármikor elérhetővé válik a tartalom, a fogyasztása nincs időponthoz kötve.

Tény, hogy manapság akár érdemes beszélni egy témáról, akár nem – podcast lesz belőle. A műsorok rendkívül széles palettája kiélezi a versenyt, és végsősoron a legjobbak maradnak talpon.

Források: iab.hu / betonenetwork.hu / podtail.com / kreativ.hu

Szerző: Márton-Styrman Aliz - Hello Agency senior creative

Ez is érdekelhet

Szeretett ügyfeleink

Continental
Marriott
Dallmayr
BT
Wella
Ernst & Young
Unisys
Ericsson
Fény utcai piac
Samsung
Hydro
Szászi Birtok
Saint-Gobain
Total Energies
Visual Labs
Vodafone