TL;DR: 2025 októberétől a Meta leállítja a politikai és társadalmi témájú hirdetéseket a szigorú új uniós szabályozás miatt. A cél: elkerülni a bonyodalmakat és a hatalmas büntetéseket. Ez új kihívás elé állítja a politikai és civil kampányok kommunikációját. Ha ebben az iparágban dolgozol, ideje új csatornák után nézni vagy kreatív megoldásokat keresni!
A Meta beintett a politikai hirdetéseknek, legalábbis az Európai Unióban
A Facebook és az Instagram anyacége bejelentette, hogy 2025 októberétől nem fog politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetéseket elfogadni vagy futtatni az unió területén. Hogy miért? Mert jön egy új, szigorú uniós szabálycsomag, amit a Meta túl bonyolultnak és „megvalósíthatatlannak” tart.
Új uniós szabályok: transzparencia turbófokozaton
A sztori kulcsszereplője az EU frissen bevezetett rendelete, a Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA). A cél nemes: nagyobb átláthatóságot teremteni a politikai hirdetések világában, visszaszorítva a manipulációt és dezinformációt. A szabályozás olyan követelményeket
támaszt, mint pl. pontos címkézés („ez egy politikai hirdetés”), a finanszírozók feltüntetése, a célzások és költségek nyilvánosságra hozatala és az ezekhez kapcsolódó kampányok részleteinek publikálása. Aki nem tartja be, akár az éves globális árbevétel 6%-át is bukhatja bírság formájában. Azért ez bizonyos esetekben a Holdról is látszik. A Meta döntése: inkább a semmi, mint a szabálytalan A Meta szerint az új szabályrendszer jogilag túl ingoványos, technikailag pedig komoly fejtörést okozna. Ahelyett, hogy egyesével próbálnák kiszűrni, mi felel meg és mi nem, inkább teljesen kiszállnak a politikai hirdetések piacáról az EU-ban.
Ami fontos: a politikusok és pártok továbbra is posztolhatnak, a felhasználók is megoszthatják politikai nézeteiket, de fizetett hirdetést nem lehet majd tolni ezekben a témákban. „Nem akarunk kockáztatni egy több milliárd eurós bírságot csak azért, mert egy hirdetés nem volt megfelelően megjelölve” – mondaná a Meta, ha nagyon őszinték akarnának lenni.
Nem a Meta az egyetlen, aki hátralép inkább, mielőtt túl nagyot kockáztatna: a Google is hasonló döntést hozott, előrevetítve, hogy nem fog politikai reklámokat engedélyezni az új szabályok hatályba lépése után.
Mit jelent ez a marketingeseknek?
Ha politikai kampányokon dolgozol, itt az ideje újratervezni a médiamixet. A Meta platformjai eddig kulcsszereplők voltak a célzott politikai kommunikációban, ezek viszont most kiesnek az EU-s kampányokból. A hangsúly valószínűleg a saját csatornákra, PR-ra, influenszerekre és offline jelenlétre fog áttevődni.
Viszont a civil vagy társadalmi ügyeket promotáló márkák is figyeljenek oda: ha egy kampány témája érzékenynek minősül (pl. környezetvédelem, esélyegyenlőség, jogi reformok), akkor simán beleeshet a tiltás alá. A határvonal nem mindig egyértelmű.
Plusz egy szempont a hirdetési piac oldaláról
Az elmúlt években a választási kampányidőszakok alatt a politikai pártok és ernyőszervezeteik (elég csak a Megafonra gondolni) elképesztő pénzeket költöttek a Metán, ami rendre felverte a hirdetési árakat. Ezek a költések most eltűnnek a rendszerből, ami rövid távon akár enyhülést is
hozhat a piaci hirdetőknek – de hosszabb távon kérdés, hogyan hat ez az egész hirdetési ökoszisztémára. De ne legyenek illúzióink: attól még, hogy a Meta kiszáll a politikai hirdetésekből, biztosan fogunk politikai tartalmakkal találkozni a platformokon. A választások közeledtével biztosan felbukkannak majd kreatív – vagy éppen kiskapukat kihasználó – megoldások. Kíváncsian várjuk, milyen új formát ölt majd a politikai kommunikáció a feedjeinkben.
Szerző: Gerencsér Anna, Creative Manager
Iratkozz fel friss és izgalmas, havonta megjelenő ügynökségi híreinkre!