2024. november 29.

Megdöglött már az internet?

Mi várhat ránk 2025-ben a digitális térben?

Lassan eltelik ez az év is! A foci EB-vel, párizsi olimpiával, EP-választással tarkított 2024 szedi össze a nálunk maradt cuccait, és készül kilépni az ajtón – búcsúpuszi vagy ölelés nélkül, mintha sosem lett volna itt. Mi azonban nem ragadunk meg a múltban, hiszen 2025 nem vár, és mi sem késlekedünk: a Hello Agency social trend riporttal készül a következő évre (rettegünk is elkészül-e valaha). Hírlevelünkre feliratkozottak és ügyfeleink néhány napon belül megkapják – igen, kedves Olvasó, te is. (Annyi a dolgod, hogy legörgetsz és feliratkozol hírlevelünkre.)

De tudjuk, hogy nem minden fért bele a riportba. Nem azért, mert nem akartuk, hanem mert az idő is véges, a terjedelem is. Így született ez a cikk, hogy átlapozzunk néhány olyan témát, amely vár ránk 2025-ben – vagy épp nem vár, de mi azért számolunk vele. Lesz itt szó kiterjesztett és virtuális valóságról, niche csoportokról és halott internet teóriáról, mert miért ne? Egy kreatív ügynökség dolga, hogy messze tekintsen, de azért belássa, hogy például a 2025-ös térkőszegély-lerakási trendekhez nincs túl sok közünk.

Összegyűjtöttük nektek 2024-ben mi változott a social media-ban hazai és világ fronton egyaránt (ezt kapja meg az, aki feliratkozik hírlevelünkre) és most kicsit betekintünk a 2025-ös digital és social media függöny mögé is. És elmeséljük mit látunk!

“Halott internet” és niche közösségek a social platfotmokon? Összefügg?

A "halott internet" elmélete a 2010-es évek közepére kezdett el terjedni, és egyre inkább a digitális világ fejlődése és az internetes tartalom automatizálásával kapcsolatos aggodalmakra összpontosít. Az elmélet a legújabb trendekkel kapcsolatos aggodalomra ad okot: azt sugallja, hogy az online világ valójában egy üres, mesterségesen fenntartott valóság, amely tele van automatikusan generált tartalmakkal, algoritmusokkal, miközben a valódi emberi interakciók egyre inkább elvesznek. Érdekes, hogy ennek a "halálának" szemtanúi vagyunk, miközben az internet éppenséggel minden eddiginél aktívabb. Persze nem valódi emberekkel, hanem gépekkel, botokkal, akik bábként mozgatják az adatokat.

social media cemetery

Discord 2017-ben még egy kis, 45 milliós felhasználói bázissal indult, de mára, 2024-ra, már 200 millió aktív felhasználót számol HAVONTA. A Discord titka nem más, mint hogy képes volt olyan közösségeket kialakítani, ahol az emberek valóban beszélgethetnek – és nem csak végtelenül pörgethetik a TikTokot, hogy aztán egy üres "lájkkal" pótolják a személyes kapcsolatokat. A szerverek az érdeklődési körök alapján alakulnak, ami elég nagyszerű ahhoz, hogy ne kelljen olyan csevegőszobákba menni, ahol az egyetlen beszélgetés a legújabb influencer botrányok körül zajlik.

De ha a Discord nem is, engedd, hogy a Reddit meggyőzzön! 2024-ben 1.2 milliárd aktív felhasználó pörgette a platformot havonta. A mostanra a közösség-alapú megközelítésüknek hála, a felhasználók szeretnek olyan subredditekhez(egy-egy specifikus témára vagy érdeklődési körre létrehozott közösség) csatlakozni, ahol ezek mentén zajlanak a beszélgetések Mondjuk van egy subreddit, ahol emberek kenyérszeleteket szögelnek fákhoz, majd ezt megosztják a közösséggel (több mint 300 ezer tagja van). Abszurd, de szórakoztató!

A Reddit sem a trendi algoritmusokkal próbálja meg manipulálni a felhasználókat, hanem inkább azt nézik, hogy kik azok az emberek, akik szeretnének valós értéket találni (nem csak fára szögelt kenyérszeletek köré alakult subredditek vannak).

A Reddit és Discord titka, hogy még van némi hiteles interakció, nem pedig a folyamatos kattintásra és lájkolásra épül a platform, amit az emberek egyre inkább unnak, és úgy érzik, hogy elég volt a semmitmondó posztok tengeréből. Inkább jöjjenek a kisebb, személyre szabott közösségek, ahol legalább az érzés van, hogy az, amit mondunk, számít.

Ezeket a trendeket figyelve úgy tűnik, hogy a 2025-ös közösségi médiát tényleg a niche közösségek és a privát, zárt terek fogják uralni. Mert a nagy tömegek, a trendek, a globális véleményformálás, mindez már a „halott internet” világába tartozik. Egy mesterséges, robotizált világ, ami már régen elfeledte, hogy miért is indult el az egész: hogy valódi kapcsolatok és valódi interakciók alakuljanak ki. De most jön a cliffhanger. Csak olvasd tovább!

AR VR

Habár az emberek nagyrésze a valós, személyes közösségek felé tendál, a platformok nagyrésze máshogyan gondolkodik. 2025-re várhatóan a közösségi média egyre inkább az AR (kiterjesztett valóság) és VR (virtuális valóság) technológiák integrációja felé tolódik. Ez a trend a technológiai fejlődés és a felhasználói élmény új szintre emelése miatt válik majd hangsúlyossá. Jó ez mind szép és jó, de mi a különbség a virtuális és a kiterjesztett valóság között?

A virtuális valóság olyan, mint amikor annyira belemerülsz egy videojátékba, hogy elfelejted, van egy valós életed is. Felveszed a headsetet, és most már egy sárkánylovas vagy, akinek az a legnagyobb gondja, hogy hogyan győzze le az orkokat – miközben a csajod már harmadjára szólt, hogy szakítani akar.

És aztán jön a valóság: levered a kávésbögrét, mert egy VR-kardcsapással akartad legyőzni a háromfejű tűzokádó sárkányt. Gratulálunk, most már nem csak szakítani akarnak veled, de moshatsz is fel.

A kiterjesztett valóság pedig olyan, mint amikor a valóság nem elég izgalmas, ezért ráragasztasz pár digitális matrica-szerű dolgot, hogy feldobd. Sétálsz az utcán, és egyszer csak feltűnik Pikachu a parkban. Nagyszerű, ugye? Kivéve, hogy a parkban most éppen a fővárosi közművek egyik alkalmazottja nyírja a füvet, és ő nem lát mást, csak téged, ahogy furcsán bámulsz a semmibe, miközben egy láthatatlan szörnyet „dobálsz” virtuális labdákkal.

Mindkettő zseniális, ha éppen el akarod felejteni, hogy 20 perce még azon gondolkodtál, hogy mostál-e már fehéret a héten. Az egyik teljesen elszigetel, a másik csak megmutatja, hogy milyen uncsi lenne a valóság digitális filterek nélkül.

ar vs vr

Az utóbbi években a Meta (igen, a Facebook új neve, ha valaki lemaradt volna) feltett mindent egy lapra: AR és VR minden mennyiségben. De mit is jelent ez valójában? Egy újabb okot arra, hogy a valósággal végleg leszámoljunk, vagy egy igazán forradalmi lépést? Nézzük meg, miért lesz 2025-ben az AR és VR a közösségi média új kedvence és miért próbálja a Meta ezt minden eszközzel ránk erőltetni.

A Meta már évek óta nyomja a Horizon Worlds nevű virtuális világát, ahol te is lehetsz Tom Cruise, aki megmenti a világot vagy legalábbis egy pixeles avatar, aki virtuális tárgyalótermekben ücsörög.Megjelentek az első koncertek, bulik és munkahelyi meetingek VR-ban. És miért is ne? Hiszen ki akarna egy unalmas, valós irodában ülni, ha helyette egy virtuálisban is lehet, ahol a kollégád csak egy lebegő fej?

Meta Quest 3 VR-headsetekkel pedig már tényleg bárhol lehetsz: egy szobában, ami valójában a saját nappalid, csak épp digitális sárkányokkal feldobva. A headset most már nemcsak a valóságból menekít ki, hanem kevert valóságot is kínál. Ez azt jelenti, hogy láthatod a kanapédat és egy AR-űrhajót is rajta. Mi mást kívánhatnál?

Az AR már most is nagy kedvenc az Instagramon és a Messengerben, ahol filterekkel tehetsz magadra kutyafület vagy változtathatod a nappalidat űrbázissá. 2024-ben a Meta még inkább rákapcsolt:

- Az AR-filterekkel nemcsak szórakozhatsz, de vásárolhatsz is. Igen, most már virtuálisan próbálhatsz fel sminket vagy bútort a nappalid közepén (lásd IKEA Place App). Egyesek szerint ez forradalmi. Mások szerint csak egy ügyes trükk arra, hogy még többet költs.

- Az AR-hirdetések is megérkeztek, mert ki ne akarna digitálisan szórakozni egy cipővel, amit talán sosem fog megvenni?

És mi lesz ebből 2025-re?

Nos, a Meta szerint a jövő az AR és VR integrációé. És hogy ez mit jelent?

- A közösségi média virtuális kávézókkal és 3D-s koncertélményekkel bővül. Lehet, hogy egy nap az összes barátodat egy Horizon Worlds buliban látod majd, miközben otthon gubbasztanak pizsamában.

- Az e-kereskedelem új szintre lép: minden terméket kipróbálhatsz AR-ben, anélkül, hogy elhagynád az otthonodat. Mert miért menne valaki boltba, ha a kanapéján ülve is vásárolhat?

- A virtuális munkahelyek és tárgyalók pedig lehetővé teszik, hogy most már VR-ban is eljátszhassuk, hogy figyelünk a kollégákra.

A legnagyobb platformok nemcsak követik, hanem szinte versenyt futnak a digitális trendekért. A TikTok már most komoly kísérleteket tett az AR (kiterjesztett valóság) integrációjára, amely lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy még interaktívabb és látványosabb tartalmakat készítsenek. Például az olyan kampányok, mint a Samsung által használt„randomizer” AR effekt, amely egy virtuális kerék pörgetésével szórakoztató, megosztásra csábító eredményeket ad, jól példázzák, hogy az AR hogyan válhat virális tartalmi eszközzé. Az ilyen kampányok nemcsak a felhasználók kreativitását ösztönzik, de a márkaismertséget is növelik: a Samsung kampánya például 26 millió megtekintést generált, és több mint 13 ezer releváns tartalom készült vele a platformon.

2025-re a TikTok, mint a közösségi média koronázatlan királya, valószínűleg teljesen elmerül majd az AR és VR világában, mintha nem lenne holnap. Miért ne kombinálnák a rövid, hipnotikus videóikat kiterjesztett valóság effektekkel és virtuális színpadokkal? 

Képzeld el: minden egyes tánckihívást most már nem csak a nappalidban, hanem egy teljesen szürreális, virtuális tájban is előadhatsz, miközben egy AR-egyszarvú szaladgál a háttérben, és konfettieső zúdul rád minden lépésnél.

A TikTok addigra valószínűleg olyan technológiával rukkol elő, ami lehetővé teszi, hogy az emberek saját VR-avatarjaik bőrében forgassák le a következő virális videókat – mert ki akar a saját arcával szerepelni, ha lehet digitális szuperhős is? 

Ha valami biztos, az az, hogy 2025-re a TikTok VR- és AR-tartalmai már nemcsak szórakoztatnak, hanem a valóságot is felváltják, mert miért is táncolnánk a konyhánkban, amikor egy virtuális, vulkánkitörés közepén is megtehetjük ugyanezt?

2025-re izgalmas évek elé nézünk a digitális és közösségi médiában, ahol a VR és AR, valamint a niche közösségek és a halott internet teóriája mind fontos szerepet kapnak. Miközben a virtuális világok és szimulált élmények egyre inkább elcsábítanak minket, a valódi, mély interakciókat kereső közösségek egyre inkább az autentikus élményeket keresik. A jövő évben mindkét irány egyszerre fog formálódni: a digitális tér bővítése mellett egyre nagyobb igény lesz a valódi kapcsolatokra. Készen állunk tehát a digitális jövő kihívásaira és mindezt 2025-ben fogjuk igazán megtapasztalni!

Szerző: Dabosi Máté, Social Media Manager

Ez is érdekelhet

Szeretett ügyfeleink

Continental
Marriott
Dallmayr
BT
Wella
Ernst & Young
Unisys
Ericsson
Fény utcai piac
Samsung
Hydro
Szászi Birtok
Saint-Gobain
Total Energies
Visual Labs
Vodafone