2024. július 16.

Magyarországon a legmagasabb az egy főre jutó influencer üdítők száma?

Szükségünk van még egy influencer italra?

Kijelenthetjük, hogy az egy főre jutó influencer üdítőmárka Magyarországon a legmagasabb? Hazánkban egyre több influencer mutatkozik be saját márkás termékeivel. Ezt a jelenséget vizsgáljuk meg az alábbi cikkben. Az üzleti modell egyszerű: saját íz kifejlesztése és bérgyártás révén az ismert személy nevét adja a termékhez, így annak rajongói megvásárolják azt. Az influencer ezért részesedést kap. Ilyen affiliate modelleket már sokszor láthattunk. Az alábbi cikk azonban nem a gazdasági aspektusokra összpontosít, hanem arra a “műhisztire”, amelyet a közösségi média felhasználói tapasztaltak az elmúlt hetekben. Illetve megnézzük azt is, hogy megy ez a tengerentúlon.

Az évszázad „beefje” után, amely nem Kendrick Lamar és Drake, hanem Balázskicks és Whisperton közötti „ki kitől lopott reklámfilmet” vitája (mindketten egy külföldi tartalomgyártótól loptak, aki édesség márkájának népszerűsítésére készített hasonló videót), itt az idő összefoglalni az utóbbi évek influencer italhullámát. Mára már odáig fajult a helyzet, hogy ha nincs saját üdítőd, szinte senki sem vagy.

Visszatekintés a hazai influencer italokra

Az itthoni trendet egyértelműen Zsozéatya indította el (ha nem vesszük számításba Tibi Atyát, de most hagyjuk ki az alkoholos italokat), a saját energiaital márkájával, az NBER Energydrinkkel (Érted? Ember!). Ez mára akkorára nőtte ki magát, hogy a nagyobb áruházláncok polcain, dohányboltokban és benzinkutakon is megtalálható a youtuber márkája, sőt azóta bővült a termékpaletta. Több íz és koffeinmentes üdítő is fut a márka alatt. Ennek lehet oka az országgyűlés elé már benyújtott, energiaitalok árusítását 18 év alattiaknak tiltó törvényjavaslat, hiszen a youtuber követőinek fő bázisa ebből a korosztályból áll.
Egyedüli módon nála látjuk azt, hogy ez hosszú távú stratégia mentén halad, és nem csupán egy pillanatnyi hullámot akar megülni.

Ezután jött Abosi Barni és a Quick, egy egészséges üdítő, amely már inkább a Logan Paul és KSI Prime üdítőjébőlmerített ihletet. Ennek marketingkommunikációja nagyjából egy hónapot élt meg. Saját Instagram és TikTok csatornáján két hónapja várjuk a következő tartalmat, de nem jön. Nem tudjuk, Barninak nincs rá ideje, vagy ilyen, amikor megülsz egy hullámot és nem stratégia mentén építed a márkakommunikációt.

Majd eljött a magyar influencer ipar „beefje”, ami az önkormányzati és európai parlamenti választásokra is árnyékot vetett. Megjelent először Balázskicks, azaz Pachert Balázs és a vízkirály, Balogh Levente közös üdítője, a Zord. Pár hétre rá pedig a magyar, low-budget James Charles, Whisperton rukkolt elő Sparkly nevű italával, amit egy többhetes, felépített előkommunikáció előzött meg. Először mindenhonnan törölt minden bejegyzést és profilképet, majd hetek múlva kitett egy story-t, amit kisírt szeme és „Holnap mindent elmagyarázok 18:00” szöveg díszített. Másnap pedig megjelent a híres reklámfilm videója, ami üdítőjét reklámozta. Rendkívül eredeti húzás. Ez a két üdítő még elég friss, egyelőre csak webshopból lehet rendelni, de kíváncsian várjuk, hogy Abosi Barni termékének sorsára jutnak-e, vagy jól felépített stratégia mentén évek múlva is fogyasztani fogják az emberek.

Tengerentúli trendek

Ahogy a legtöbb trend, ez is a tengerentúlról érkezett, ahol már évek óta dobnak piacra tartalomgyártók termékeket. Gondoljunk csak Logan Paul és KSI Prime üdítőjére, amelyet már itthon is megtalálhattok (annyi koffein van benne, ami egy zalai kisfalu lakosságának is elég lenne), vagy Mr Beast csokoládéjára, a Feastables-re (ezt itthon nehéz beszerezni). A Prime, Logan Paul energiaitala várhatóan meghaladja az éves 1,2 milliárd dolláros eladást, míg Mr Beast 100 millió dollár bevétellel számolt 2023-ban. A Prime azóta szponzora a Bayern Münchennek, a Barcelonának és a Los Angeles Lakersnek. Ezt össze sem lehet hasonlítani a magyar piaccal, de érdemes végiggondolni egy stratégiát és aszerint kommunikálni a márkáról. Ez jött be az USA-ban, és magyar viszonylatban Zsozéatyánál is. Ki tudja? Lehet, hogy az NBER Energydrink lesz az NB1-es Paks focicsapatának szponzora?

Ajánlások influencereknek

Na de, hogy ne legyünk túl szakmaiak a végére. Összegyűjtöttünk néhány influencert és hozzájuk passzoló termékcsoportot, amiben saját brandként is el tudnának indulni.

Erős Antónia - Termelői paprika 
Istenes Bence és Csobot Adél - Saját, filteres, nyugtató teák
Vujity Tvrtko - Logopédiai szakkönyv
Mészáros Lőrinc - Bármi

Szerző: Dabosi Máté - Hello Agency, social media manager

Ez is érdekelhet

Szeretett ügyfeleink

Continental
Marriott
Dallmayr
BT
Wella
Ernst & Young
Arena Mall
Ericsson
Unisys
Fény utcai piac
Samsung
Szászi Birtok
Total Energies
Mammut
Hydro
Visual Labs
Vodafone